September is de maand van de besparingen

September is de maand van de besparingen. 

Oké, we zijn al halverwege de maand september, en ook ik heb eens even kritisch gekeken waar ik kan besparen. Mijn bevindingen wil ik jullie niet onthouden want ook jullie kunnen besparingen vinden in jullie bedrijf. 

Ik kreeg onderhand in de gaten dat er in mijn bedrijf kosten waren die zo op het oog niet duidelijk waren, maar die me toch best wel flink wat geld kostten. Ook liep ik tegen kosten aan van zaken die ondertussen steeds duurder zijn gemaakt of die in waarde juist gedaald zijn omdat de techniek achterhaald is. Abonnementen die lopen van producten waar je niets meer mee doet of waarvoor je een goedkoper abonnement kunt krijgen. 

Het geld ligt voor het oprapen in je eigen bedrijf, maar je moet er wel even voor gaan zitten. 

Mijn eerste besparing die ik doorgevoerd heb: De overstap van Asana naar Trello.

Ik kreeg een mail van Asana dat de prijzen omhoog waren gegaan en dat ik voor een bepaalde datum moest checken of ik dan voldoende zou hebben aan wat ik nu heb om de oude prijs te mogen behouden. 

De laatste maanden hoorde ik al veel over Trello, maar dat liet ik links liggen in verband met privacy problemen van een paar maanden terug. Inmiddels zijn deze problemen verholpen en is het een goed programma geworden, zelfs beter dan Asana.

Asana kost me zo’n 250 dollar per jaar en dan heb ik zo’n beetje dezelfde functionaliteiten als in de gratis versie van Trello. En dan ziet Trello er ook nog eens leuker uit! Dit was dus al een mooie besparing van 250 dollar per jaar! 

Een andere besparing is het verhuizen van een website van het ene platform naar het andere. 

Mijn webshop Adobeplein.nl is verouderd en draait op een platform waar ik maandelijks zo’n 25 euro voor betaalde en waar een paar maanden geleden een prijsverhoging doorgevoerd is. 

Deze shop kan ik ook prima in WooCommerce, Magento, Opencart of een van de andere platformen bouwen en dat is dan wellicht niet geheel gratis omdat je dan misschien nog wat plug-ins of extensies nodig hebt waar je voor moet betalen, maar op de lange termijn is het wel goedkoper. 

Mijn webshop draait al vanaf oktober 2012 dus reken maar uit wat de shop mij nu al gekost heeft. 

Later deze maand ga ik de shop ombouwen naar een ander platform en weer helemaal up tot date brengen qua producten. Kost even wat tijd maar dan heb ik ook weer iets wat geld op kan leveren. 

Dit zijn twee prachtige voorbeelden van besparingen. 

Wat kun jij doen? 

Kijk eens in jouw bedrijf, kijk eens op je afschriften, wat voor betalingen kom je tegen. Check ook je creditcard afschrift en/of PayPal afschrift, daar staan vaak vergeten kosten op.

Moet je overstappen naar een andere partij of zijn er andere acties die moeten gebeuren voordat je kunt opzeggen? Plan dan op korte termijn in je agenda wat momenten in die je speciaal hiervoor gebruikt. Noem dit ook je ‘Besparingsmomenten’.

En echt…je zult zien dat ook voor jou in jouw bedrijf het geld voor het oprapen ligt. O ja, en door dit geld terug te vinden verhoog jij je winst, en dat is prachtig mooi nieuws! 

Laat me in de comments weten waar jij het geld in jouw bedrijf hebt weten te vinden. 

Heel veel succes! 

Virtuele groet,

Aanmelden voor nieuwsbrief Focus op Winst
Vul hier jouw gegevens in als je de nieuwsbrief wilt ontvangen.